zondag 16 oktober 2016

Video-interview: digitaal solliciteren

In een krantenartikel lees ik dat Unilever zijn nieuwe mensen alleen maar aanneemt via online games en video-interview. Alleen het afrondende gesprek gebeurt nog fysiek. Nu zijn het vooral nog studenten, maar men spreekt wel van een revolutie binnen de wervingsmarkt.
Je moet inmiddels mediatraining nemen om jezelf goed te presenteren als je een sollicitatie via de camera moet doen.....
Wat blijft er over van die eerste oogopslag, die eerste handdruk bij het fysieke binnen komen bij het sollicitatiegesprek?
Volgens de statistieken is dat moment voor het grootste deel bepalend of je wordt aangenomen of niet. ( uiteraard bij verdere geschiktheid)
Geldt dat nu opeens niet meer zo?
En natuurlijk, ik snap het helemaal. Het zijn de kosten die gepaard gaan met al die sollicitatierondes......
En natuurlijk, alles ontwikkelt zich.....ook op dit vlak
En jazeker, ik begeef mij langzaamaan naar "de andere generatie"......

Laat ik dit zeggen: ik ben benieuwd hoe deze ontwikkeling verder gaat.
Of is dit enkel iets voor de megaconcerns?

Om nog even op die mediatraining terug te komen....
Want wat betekent het voor de HRM-er die naar dat sollicitatiefilmpje moet kijken?
Met welke ogen kijkt men naar het scherm?
Met dezelfde ogen die naar gelikte tv programma's kijken?
Als beoordelaar van zulke presentatiefilmpjes zul je moeten oppassen dat je onbewust niet de tv-standaard op iemand plakt.
De onbekende Nederlander moet nu op tv, in allerlei hoedanigheden en in de meeste programma's,  toch vaak gelikt en gevat overkomen.
Die onbewuste maat mag niet meegenomen worden, vind ik,  in zo'n sollicitatiefilmpje.
Wie waakt daar voor?
Kortom, ik ben nieuwsgierig hoe de ervaringen gaan worden.
Van zowel sollicitant als hrm-er.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten