zaterdag 21 november 2015

Dinsdag 17 november

Deze week ben ik al twee keer geïnspireerd om met mijn passies verder te gaan èn mijn passies te combineren  met elkaar.
Zondag was iemand op de radio die via een oude, beschreven ansichtkaart die zij gekocht had op marktplaats , een anoniem leven voor het voetlicht had gebracht. De ansichtkaart was geschreven door een jongetje in een weeshuis. De koopster raakte geïntrigeerd en ging sporen na van de familie maar ook van de geschiedenis van het weeshuis en de wijk waar dit pand stond.
  • Zij bracht een persoonlijk verhaal tot leven
  • Bracht de geschiedenis van een plek en van een mens in kaart
  • Schrijven van een boekje hier over
  • Onderzoek in archieven
Het tweede aspect dat mij inspireerde, had te maken met het volgende;
Ik speurde op Internet naar materiaal  dat mij kan helpen bij oral history,  zoals ik nu een man van 80 hier uit het dorp zijn levensverhaal  laat vertellen. En hoe dat uit te werken is. Daarbij stuit ik op een schrijfster, uitgerekend uit het dorp waar ik nu woon, die een aantal publicaties op haar naam heeft staan die te maken hebben met persoonlijke geschiedenissen. Daarbij maakte zij o.a. gebruik van interviews maar ook archiefwerk, hetgeen zij uitwerkte tot bijvoorbeeld een roman!
Als ik beide mensen beluister of op een website toelichtingen lees, dan merk ik dat hun visies, hun passies, hun bezigheden mij raken.
Geschiedschrijving in de vorm van het persoonlijke verhaal.
Sinds mijn puberteit ben ik al geïnteresseerd in familieverhalen en aanverwant archiefonderzoek.
Wat is er mooier dan al deze aspecten te combineren, eventueel met een sausje fictie en er over te schrijven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten